Dag 17/ dinsdag 24-09-2013

24 september 2013 - Lusk, Wyoming, Verenigde Staten

Wildlife....!

Vanmorgen weer netjes om 08:15u uit de veren, en besloten 's middags maar een brunchje klaar te maken in de camper, in één van de 2 parken waar we vandaag terecht zullen komen, geen ontbijt dus... Vertrokken rond een uurtje of 10:00 richting het "Custer State Park", wat maar een kilometertje of 30 rijden was van Keystone. Het park was echt een verrassing! Het was vandaag een strak blauwe lucht en gewoon lekker warm, het park zag er geweldig en groen uit  en alle dieren die daar rond horen te lopen, lieten zich gewillig bekijken en fotograferen, van herten tot antilopen, bizons , prairiehondjes(die zijn echt grappig!), klimgeiten tot ezels en sprinkhanen toe!(zie foto's).

Daarna door naar het "Wind Cave National Park", slechts een paar kilometer verderop. De naam "Wind Cave", komt van de natuurlijke ingang van dit grottenstelsel(tot nu toe de 4e langste van de wereld, met een ontdekte lengte van 226 km, en daar komt tot nu toe ieder jaar zo'n 6 km bij!), dat is slechts een kleine ingang, en afhankelijk van de luchtdruk buiten "ademt" de grot, dus blaast lucht uit(snelheden gemeten tot meer dan 60 km/u!)of zuigt lucht in. Indrukwekkend verhaal en rondleiding door de plaatselijke "parkranger"(weer uit dezelfde mal), en altijd weer verbazingwekkend hoe begaan zij met de natuur zijn. De grot zelf ziet er van binnen ook heel anders uit dan wij gewend zijn, met name het "boxwork"(calcietformaties/ google maar 's)is bijzonder. Boven de grond bevat het park de grootst overblijvende, natuurlijk gemengde grasprairie in de Verenigde Staten.

Daarna, was het de bedoeling te overnachten in "Hot Springs", maar daar vonden we niet veel aan. Uiteindelijk een "stukje" doorgereden(zo'n 175 km), en kwamen we om 18.30u aan in het plaatsje Lusk in Wyoming. Hier staan we op B.J.'s Campground, waar het er erg leuk en gezellig uitziet!  Gaan we zo maar 'n hapje eten.....!

Tot morgen...

1. Carola:
    25 september 2013
    Wat een heerlijke beestenboel!! Zijn jullie al een beetje aan het aftellen voor de terugreis?? Zal thuis wel weer wennen zijn na het zien van zoveel natuur en moois. De overschakeling naar afvalt en de andere uitheemse diersoorten (veelal aangekleed) zal zwaar tegenvallen. xxx