Dag 16/ maandag 23-09-2013

23 september 2013 - Keystone, South Dakota, Verenigde Staten

Badlands..!

Vanmorgen waren we pas 09.30u op(beetje laat!), maar goed, na het ontbijt direct weggereden. Allereerst naar het plaatsje "Wall" zo'n 15 km van de noordelijke ingang van de Badlands. Het plaatsje Wall is beroemd geworden door de "Wall Drug Store", (een soort supermarkt)die daar al vanaf 1931 zit. De eerste 5 jaar liep het totaal niet(Wall ligt echt in the middle of nowhere), maar toen kwam de vrouw van de eigenaar(Dorothy) op het geweldige idee, om langs de snelweg een aantal borden op te hangen, met daarop aangeboden, gratis ijswater voor iedere bezoeker. Ted(de man van Dorothy, u raadt het al), vond het een slecht idee, maar deed het toch... Toen hij terugkwam stonden er al rijen klanten te wachten. Ted werd toen zo enthousiast van "Billboards", dat hij ze overal liet ophangen. Op zijn piek eind 60-er jaren had hij er meer dan 3.000 hangen! Nu, is het echt een warenhuis, maar wel met grappige en gekke dingen, en komen er op een goeie zomerdag zo'n 20.000 bezoekers!! Het gratis ijswater doen ze overigens nog steeds...en ongeveer 1/3 van de inwoners van "Wall" zijn bij de "Wall Drug Store" werkzaam.

Daarna doorgereden naar "Badlands National Park". Het park bestaat in deze beschermde vorm sinds 1978 en heeft een oppervlakte van 982 km² met ravijnen, kloven en hoodoos, afgewisseld met grote stukken prairie. Vanaf 11.000 jaar geleden zijn de Badlands bewoond geweest door verschillende indianenstammen. De eerste stammen woonden in beschutte valleien, waar het hele jaar voldoende water en wild beschikbaar was. Tegenwoordig worden door de erosie de resten van hun kampvuren, pijlen en andere gereedschappen gevonden. Je ziet ook op de foto's, dat het landschap erg afwisselend is. Waar ik ook achter gekomen ben(het regent daar veel en heftig, zo ook vandaag), is dat als je een foto probeert te maken en buiten de gebaande wegen gaat, het er erg glad kan zijn...Ik ging dan ook keihard onderuit en zat van onder tot boven onder de modder...... Gelukkig kan je je zo omkleden in de camper en gingen we weer vol goede moed verder(Mo heeft een uur lang zitten lachen....niet leuk=leedvermaak). Vanavond is onze overnachtingsplaats in "Keystone", waar we gisteren gegeten hadden.....

Morgen weer een nieuwe dag.......

1. Elly Muller:
    24 september 2013
    Ik geniet van jullie avonturen en moet eerlijk bekennen dat ik met je heb meegelachen Monique.
  2. Peter en joke:
    24 september 2013
    het zat toch niet in je haar want dan had je echt een probleem hahaha
    09.30 uur pas uit bed ja het is te begrijpen jullie worden steeds luier van deze zware dagen jullie moeten straks echt een week bijkomen het is super zo'n reis maar kost héél véél e n e r g i e!!!!
  3. Yvet:
    24 september 2013
    Toch jammer dat daar nou net geen foto van is ;D